Heb je dat ook weleens? Dat je een bedrijf zo ziet spammen en zeiken dat je denkt: never! Gewoon uit principe niet. HelloFresh was ook zo’n bedrijf voor mij.

Deze Duitse firma maakt ondertussen (2020) meer dan een half miljard euro winst per jaar. 

Als een groot criticus van het kapitalisme zou ik nog een reden hebben om ze links te laten liggen, toch? Dan ga ik nu beschrijven hoe ik toch in hun ‘val’ ben getrapt. En ik kan je vertellen: het is daar heerlijk toeven.

Verkoopargumenten
Minder verspilling, tijd besparen en waar voor je geld (?) zijn hun belangrijkste argumenten. Leuk, maar voor mij als jonge dertiger niet doorslaggevend. Ze lossen voor mij een aantal problemen op en stimuleren mijn leven op een positieve manier. Zelfs mijn liefdesleven krijgt er een oppepper van.

Ik eet minder diepvriespizza, minder afhaal en maak indruk op mannen met romantische interesse. Daarnaast leerde ik nieuwe kooktechnieken en heerlijke ingrediënten en heb ik zowaar een nieuwe hobby en interesse. Vanuit huis gebruikte ik geen nootmuskaat, dragon of witte wijn-azijn. Zelfs mijn paddenstoelenfobie verdween door de kooktechnieken die deze zwammenvriendjes goed op smaak brengt. Ik ben zelfs een half jaar vegetariër geworden! Oké, ik vreet wel veel roomboter, kniesoor die daar op let.

Over leuke mannen gesproken: iedereen weet dat liefde door de maag gaat. Iedere (amateur)kok kent de kick van jouw gast die bekant het glazuur van z’n bord aflikt. Die blik van verrassing in diens ogen en de vernieuwde, ontdooide houding naar jou toe. Ik durf bijna te zeggen dat ik ook meer van mezelf ben gaan houden: dat ik mezelf de luxe permitteer om goed voor mezelf te zorgen en te prikkelen. 

Ook al woon ik midden in een grote stad, boodschappen halen is voor mij vaak een crime. Ahold, een van de meest onsympathieke bedrijven die ik ken, maak ik liever niet rijk. Smakeloze producten die zijn afgestemd op de gemiddelde consument. Volgepropte gangen. Bezuinigingen op service – scan je eigen boodschappen of wacht 5 minuten wachten – doen mij verder kijken. 

Gun jezelf ook es wâh

Voor de prijs zou ik het niet laten. Voor € 50 kan ik bijna twee weken aan afwisselende maaltijden verwachten van onze Duitse groeiparel. Gewoon vriendelijk aan de deur bezorgd (had in december echt om de telefoonnummer van de bezorger moeten vragen). Voor veel mensen is dat veel geld. Maar overweeg dan om de rest van de boodschappen op een goedkopere manier te doen. Koop wasmiddel, zeep en schoonmaakproducten bij de Action, en het verse spul bij de Aldi. Aldi heeft sowieso de beste prijs-kwaliteitverhouding wat betreft wijnen. 

Ik kan niet meer zonder. Ik weet dat er altijd wat lekkers in mijn koelkast ligt en er derhalve minder noodzaak is tot snacken. Als de supermarkt een ingrediënt niet heeft, hoef je niet stad en land af te reizen om nog wat van je gerecht te maken. Je eet bijna nooit hetzelfde. Geniaal.

Spam me maar verrot. Ik breng mijn geld met alle liefde naar jullie toe, want uiteindelijk is dat ook zelfliefde.