EN Comming Soon

Zelf een evenement voorzitten: zo doe je dat

Geen foto van mij, maar je begrijpt het idee.

Zie je het al voor je, een jongetje dat op een druilerige herfstdag gebiologeerd naar een televisiescherm staart? Waarom is hij zo geconcentreerd? Hij kijkt naar de toespraak van een president. Hij inspireert de mensen. Ook al begrijpt het jongetje de taal niet helemaal, lichaamstaal en toon is universeel. Met kracht en passie overtuigt hij het publiek van gelijkheid, van werken aan een betere toekomst. Het publiek vertrouwt volledig op de president om hun te loodsen.

Die jongen was ik. Taal is het krachtigste instrument dat een mens van nature heeft. Het kiezen van de juiste vorm om contact te maken is iets wat mij al decennia fascineert en nooit meer zal verdwijnen.

De acht heilige basisstappen

Nu is het tijd om terug te geven. Ik schrijf dit voor een ander jongetje of meisje dat meer wil weten over de kunst van het voorzitten. Want geef toe, we zijn op deze leeftijd toch niet wezenlijk anders dan in onze kinderjaren?

Dit is voor alle verenigingsvoorzitters, werknemers die een evenement willen organiseren of iedereen die meer wil weten over de kunst van het voorzitten. Dit zijn de acht heilige basisstappen die ik gebruik om succesvol een evenement voor te zitten.

  1. Zak af naar een mindset: klinkt een beetje raar, maar als je tegen jezelf blijft herhalen dat je de voorzitter bent en je dat ook uitstraalt, dan ga je dat ook daadwerkelijk zijn voor het publiek. Pak het initiatief en de leiderschapsrol. Zorg ervoor dat de dingen soepel verlopen.
  2. Vooruit plannen: maak een gedetailleerd plan voor je evenement, inclusief een (tijd)schema met de sprekers en alle andere details die geregeld moeten worden. Da’s je houvast; maar jouw onderscheidend vermogen ligt uiteraard in de spontaniteit der dingen.
  3. Verwelkom de aanwezigen: begroet de aanwezigen en bedank hen voor hun komst naar het evenement.
  4. Stel uzelf voor aan het begin van het evenement voor aan de bezoeker en leg ook uw rol als voorzitter van het evenement uit. Zo verkrijgt u mandaat, sympathie en geloofwaardigheid.
  5. Zet de toon door de doelen van het evenement uit te leggen en een agenda te presenteren.
  6. Introduceer eventuele sprekers op het evenement en geef alvast wat context voor hun komst.
  7. Faciliteer het evenement: zorg ervoor dat het evenement soepel verloopt door de tijd te beheren, de flow van het evenement te beïnvloeden en eventuele onverwachte probleempjes met luchtigheid aan te pakken.
  8. Sluit het evenement af: bedank aan het einde de bezoekers en de sprekers voor hun deelname en rond het evenement af door de belangrijkste punten samen te vatten.

Maak het jongetje trots en treed toe tot de gemeenschap van inspirerende 
voorzitters.

Maak jouw spannende droom waar

Steel deze lijst om uw doelen te bereiken. Want ook u kunt inspireren, zolang u maar een duidelijk doel en visie heeft, en deze aan uw publiek presenteert op een dynamische manier. Uiteraard is dit niet uitputtend, want om bijvoorbeeld te excelleren kunt u zich nóg meer verdiepen in de doelgroep, of spelen met de presentatietechnieken. Meng jezelf in het publiek voor extra contact.

Maak het jongetje trots en treed toe tot de gemeenschap van inspirerende 
voorzitters. Smaakt dat naar meer? Ik praat graag over het vak en sta altijd klaar om mensen te helpen met hun droom. Neem gewoon even contact met mij op voor wat tips. Ik hoor je snel.

Regilio Kouwenhoven
Regilio Kouwenhoven

Auteur

Deel:

EN Comming Soon